El lideratge distribuït fa referència a un model on la importància es centra en la interacció entre els líders, els seguidors i el context on es desenvolupa la tasca, posant especial atenció en el lideratge no formal assumit per aquelles persones amb un rol de responsabilitat dins l’organització sense designació oficial.
Aquest model busca un nou enfocament del concepte de lideratge, descentralitzant el protagonisme i reconeixement d’un líder únic amb autoritat i poder dins de l’organització, extenent aquest lideratge als membres del grup que exerceixen també funcions de lideratge alhora que realitzen les seves pròpies activitats professionals ordinàries, creant així constel·lacions de lideratges múltiples (Longo, F: 20081). Es tracta doncs, d’un model que busca la iniciativa, l’autonomia i el compromís dels membres afavorint que aquests es facin seus els projectes, no tan sols delegant funcions i responsabilitats simples i concretes pròpies d’un model de direcció per tasques, sinó transferint aquest lideratge a partir de la confiança, la inspiració i la visió compartida.
Entre els autors més rellevants que han treballat aquest model centrat en l’àmbit escolar, per una banda podem destacar Spillane (2004)2 que parteix de la teoria de la cognició distribuïda per elaborar la seva teoria de lideratge distribuït i, per l’altra, Gronn (2002) que enllaça el seu model amb la teoria de l’activitat, posant èmfasi en la dinàmica de treball que es desplega en un context organitzat.
1 Longo, Francisco (2008): Liderazgo Distribuido, un elemento crítico para promover la innovación.
2 Spillane, J.P., Halverson, R., and Diamond, J.B. (2001). Investigating school leadership practice: A distributed perspective. Educational Researcher.
2 Spillane, J.P., Halverson, R., and Diamond, J.B. (2001). Investigating school leadership practice: A distributed perspective. Educational Researcher.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada