PÀGINES

dimarts, 27 de març del 2012

CONCEPTE DE LIDERATGE

L’essència del lideratge

El concepte de lideratge en els últims anys ha anat canviant i com ens descriu Ken Blanchard*: “the capacity to influence others by unleasing the potencial and power of people and organitzations for the greater good” (la capacitat d’influir en els altres alliberant el poder de les persones i les organitzacions per un bé comú)

Seguint Castañeira**, en el procés de lideratge intervenen diferents factors. En primer lloc cal que una persona es responsabilitzi i es comprometi al capdavant d’un grup de persones o organització, el líder. En segon lloc aquest líder ha d’estar legitimat o acceptat per tots els components del grup, els col·laboradors, el líder no pot ser imposat. I en tercer lloc és necessari que entre tots tinguin un projecte o missió conjunta de millora i transformació de la realitat, un projecte de futur.
En aquest procés és essencial el context. Segons el context, el projecte i les accions a fer seran diferents.

Són molts els autors que han parlat sobre lideratge. En aquest bloc agafarem com a referències algunes teories i models de lideratge transformacional, lideratge responsable i de compromís i lideratge distribuït. Tots ells lideratges horitzontals que aposten per l’empoderament de les persones per actuar i influir en el context que els envolta.

* Ken Blanchard – Escriptor i expert en lideratge. Autor conjuntament amb Paul Hersey de la definició del model de lideratge situacional.

** Àngel Casteñeira – Doctor en Filosofia i Ciències de l’educació. Professor titular URL. Director de Càtedra Liderazgos y Gobernanza Democràtica.  

vídeo : Àngel Castiñeira, "Quins lideratges cal promoure en el professorat i l'alumnat?" ( visualitzar 8 minut  - 36 minut)   


1 comentari:

  1. Opinió del vídeo publicat a l'entrada principal de "L'essència del lieratge".

    Aquest vídeo d’Àngel Castiñeirea és una bona descripció diferents tipologies de lideratge i de com s’ha de comportar un educador davant dels educands. El vídeo és de la conferència “Quin lideratge cal promoure en el professorat i l’alumnat?” fa un recull de tres tipologies de lideratge que es poden donar dins les aules:

    Transformacional: per a temps de complexitat ens cal un lideratge que contextualitzi i creï una realitat nova.

    Responsable i servidor: treballar a partir de la realitat que ens envolta ja sigui fer-se càrrec de la realitat, carregar amb la realitat o encarregar-se de la realitat (construir el nostre entorn).

    Distribuït: canviar el context on ens trobem amb les persones que ens envolten, el líder ha de pensar en el nosaltres i no en el jo.

    En la conferència Àngel Castiñeirea també fa esment de quatre consells pels mestres dins l’escola i crec que són interessants no només per la pràctica educativa sinó per tota persona que es trobi en una situació de lideratge. Castinñeira doncs apunta que tots els educadors son agents de socialització i contribueixen a construir i millorar la realitat de les persones; els educadors en la seva pràctica educativa desenvolupen habilitats socials, consciencia, compromís i responsabilitat amb les persones que els envolten, aquestes habilitats ajuden a tenir una visió holística de les persones; també que els educadors són activistes, però en tota acció cal reflexió sobre el que s’està fent i cap on cal enfocar els esforços del treball; i per últim els educadors han de tenir present el burn-out, no cremar-se, poder trobar moments i accions dins del lideratge que ens facin recarregar piles, és vital i necessari en l’acció de liderar ser conscients de les dinàmiques que fem que no ens esgoten sinó tot el contrari ens motiven per fer una bona pràctica.

    ResponElimina